Amerykański Urząd Lotnictwa  FAA poinformował w czwartek, że cofnął licencje dwóm śmiałym pilotom Luke Aikins i Andy Farrington, którzy próbowali zamienić samoloty w powietrzu, podczas lotu nad pustynią w Arizonie, powodując katastrofę jednego z nich. Jeden z pilotów, Luke Aikins z powodzeniem wchodzi do srebrnego samolotu podczas Red Bull Plane Swap, kończy zaplanowany manewr opuszczenia swego samolotu, lądując drugim samolotem. Drugi pilot, Andy Farrington, wylądował bezpiecznie na spadochronie. FAA twierdzi, że kuzyni Luke Aikins i Andy Farrington naruszyli federalne przepisy lotnicze, które zabraniają lekkomyślnej eksploatacji samolotu oraz  nakazują członkom załogi lotniczej przebywanie w odpowiednich miejscach i pozycjach podczas startu i lądowania.

Dwa dni przed  próbą FAA  odrzuciła petycję Aikinsa, która pozwoliłaby pilotom na zwolnienie ich z niektórych przepisów lotniczych. Urząd uznał, że przyznanie zwolnienia „nie byłoby w interesie publicznym” oraz stwierdziły, że propozycja „negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo”.

Aikins, który był liderem projektu i głównym pilotem, przyznał, że otrzymał wcześniej odrzuconą petycję, ale „podjął osobistą decyzję o podjęciu próby wymiany samolotów”.

„Żałuję, że nie podzieliłem się tymi informacjami z moim zespołem i tymi, którzy mnie wspierali” – stwierdził w mediach społecznościowych kilka dni po nieudanym wyczynie kaskaderskim. „Moim obowiązkiem było działanie w ramach obowiązujących przepisów lotniczych, aby osiągnąć zamierzony cel”.

Według organizatora,  RED BULLA, wymiana samolotów miała przejść do historii, ponieważ po raz pierwszy dwóch pilotów wystartowało w jednym samolocie a miało lądować w innym. Wyczyn kaskaderski, który był transmitowany na żywo na Hulu, zaangażował „setki ludzi” , jego przygotowania trwały około roku.

Aikins i Farrington są oskarżeni o nieostrożne lub lekkomyślne operowanie swoimi samolotami „w celu zagrożenia życia lub własności innej osoby”. Według Red Bulla wykonali razem ponad 5000 skoków, są zobowiązani do natychmiastowego zwrócenia swoich licencji pilota,  skoczka  spadochronowego i wszelkich innych certyfikatów, zgodnie z FAA. Obaj nie mogą ubiegać się o nowe licencje pilota. Jeśli nie zrzekną się natychmiast swoich licencji, według FAA, każdy z nich zostanie zobowiązany do płacenia  kary, do 1 644 USD każdego dnia.

Aikins może być zmuszony zapłacić grzywnę w wysokości 4 932 USD „za porzucenie fotela pilota i prowadzenie samolotu w lekkomyślny sposób”, podała agencja w oświadczeniu przekazanym FLYING w czwartek. FAA dodała, że „dostępny jest proces odwoławczy w przypadku odwołania i grzywny”.

Zamierzają się odwoływać od decyzji FAA.

Żródło: CBS News